Laatste aanpassing op:

De root op een android telefoon of tablet bevat mappen en bestanden die er voor zorgen dat je android apparaat doet wat het moet doen, daarom is toegang tot dit niveau van het systeem vaak beperkt. Indien men toch wil beschikken over deze rechten dan zal men het toestel moeten “rooten”. Hiermee wordt toegang verschaft tot de root map en kan men nog meer instellen (qua hardware en software) dan normaal het geval is zonder deze root-rechten.

Diverse fabrikanten melden dat de garantie zou komen te vervallen indien een toestel ge-root wordt / is, echter onze regelgeving bepaald daarin anders. Garantie kan niet zomaar vervallen doordat gebruikers software (en eigenlijk alleen maar de rechten, die standaard beschikbaar zijn) aanpassen. Binnen 6 maanden na aankoop hoeft de consument namelijk helemaal niet aan te tonen dat het defect niet door zijn / haar toedoen is veroorzaakt. Na 6 maanden dient die wel te gebeuren door de eigenaar, echter de gewone garantie is dan nog steeds van toepassing. Ondanks dat er bij sommige fabrikanten een garantietermijn wordt afgegeven van maximal 1 jaar, dienen de winkeliers daarentegen minimaal 2 jaar garantie te verlenen en bij apparaten die langer dan 2 jaar mee zouden moeten gaan (bij normaal gebruik) is het volgende recht van toepassing:

“U hebt recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken.

Hoe lang moet een product meegaan?

Hoe lang een product mee moet gaan, hangt natuurlijk af van het soort product. Een wasmachine gaat bijvoorbeeld vaak langer mee dan een mp3-speler. Het is verstandig om van tevoren aan de verkoper te vragen hoe lang het product mee moet gaan. U kunt dit ook aan de fabrikant van het product vragen.”

Lees hier meer over consumentenrecht.

143 Views